Κυριακή 16 Δεκεμβρίου 2012


Δ. Ε. 18 ΟΙ ΑΓΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ, ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Οι μαθητές:α) Να γνωρίσουν το Περιεχόμενο της Κυριακής της Ορθοδοξίας.
                    β) Να κατανοήσουν την αναγωγική δύναμη των εικόνων στο πρωτότυπο.
                   γ) Να μυηθούν ( έστω κατά τρόπο εισαγωγικό) σε θέματα τεχνοτροπίας των
                       εικόνων.
                   δ) Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της εικόνας στην ορθόδοξη παράδοση
                       και στην προσωπική ζωή των πιστών.
      
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
ΕΙΚΟΝΕΣ: Απαραίτητες στη λατρεία. Παριστάνουν τα πρόσωπα της επουράνιας
                  Εκκλησίας.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ: Ο «πόλεμος» που ξέσπασε στους κόλπους της Εκκλησίας, που
                           αμφισβήτησε τη λατρεία των εικόνων.
        ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ
1.    Περίοδος Ισαύρων: Αμφισβήτηση των εικόνων
2.    Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος:Τιμητική προσκύνηση των εικόνων
3.    Λέων Ε΄Αρμένιος: Β΄ Φάση Εικονομαχίας
4.    Τοπική Σύνοδος Κών/πολης (843) (επί Θεοδώρας): Αναστήλωση των Εικόνων
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ:Η γιορτή που θεσπίστηκε για ανάμνηση  της αναστήλωσης

ΑΙΤΙΑ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ (ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ)
·         Η επίδραση του Ιουδαϊσμού & του Ισλαμισμού στους Ισαύρους(Τόπος καταγωγής τους)
·         Οι υπερβολές των πιστών ( λάτρευαν το υλικό)
·         Η άποψη των εικονομάχων: Ο Χριστός δεν ζωγραφίζεται ( Θεότητα = Αθέατη και
                                                                                                                    Απερίγραπτη)
Η ΒΑΘΥΤΕΡΗ ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ
  •   Στην εικόνα του Χριστού, αναπαριστάνουμε το σαρκωμένο Λόγο. Προσκυνούμε το πρρόσωπό του, στο οποίο οι δύο φύσεις του είναι αχώριστα ενωμένες.
  •   Οι εικόνες δεν είναι φωτογραφίες. Δεν είναι φυσική απεικόνιση.
  •   Τα πρόσωπα φανερώνουν μια «μυστική» πραγματικότητα, τη δόξα του ουρανού.
  •   Η τιμή δεν απευθύνεται στο υλικό αλλά « προς το πρωτότυπο διαβαίνει» (Μ. Βασίλειος).

Η ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
ΠΡΩΤΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
§  Απλές, άτεχνες, συμβολικές παραστάσεις των εικόνων.
ΑΡΓΟΤΕΡΑ
§  Πλουτίζονται, ιστορούν και αφηγούνται τη ζωή του Κυρίου , της Θεοτόκου των Αγίων.



13ΟΣ – 15ΟΣ ΑΙΩΝΑΣ
§  Μακεδονική Σχολή: Εκπρόσωπος ο Μανουήλ Πανσέληνος.
§  Ζωηρά χρώματα, φυσικές κινήσεις, ρεαλιστικές και εξιδανικευμένες.


16ος ΑΙΩΝΑΣ
§  Κρητική Σχολή: Εκπρόσωπος ο  Θεοφάνης ο Κρης.
§  Παραδοσιακή, πρόσωπα ασκητικά, συγκρατημένα, αυστηρά αλλά και υποβλητικά
     ευγενικά.




ΕΠΟΜΕΝΟΙ ΑΙΩΝΕΣ
§  Επίδραση από τη Δύση.
ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΑΙΩΝΕΣ

§  Στροφή στην Παράδοση ( Φώτης Κόντογλου)