Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013

Δ. Ε. 35 Ο ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ

 ΣΚΟΠΟΙ- ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ

Οι μαθητές:α) Να γνωρίσουν βασικές πλευρές από τη ζωή του ιδρυτή της θρησκείας
                       και τη διδασκαλία του.
                    β) Να κατανοήσουν το πνεύμα με το οποίο ερμηνεύτηκε η ζωή από το
                       Βούδα.
                   γ) Να πληροφορηθούν την ιστορική εξέλιξη του Βουδισμού.
                   δ) Να γνωρίσουν τη φιλοσοφική και ψυχολογική διάσταση της θρησκείας,
                       ώστε να αποκτήσουν θέση κριτική απέναντι στον τρόπο ζωής που
                       προτείνει.
                                   ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
Αποτελείται από πλήθος παραδόσεων, οι οποίες διαιρούνται σε δύο μεγάλους κλάδους:
1.    Χιναγυάνα Βουδισμός
2.    Μαχαγυάνα Βουδισμός
Άλλος κλάδος: Ο Βουδισμός του Θιβέτ και της Μογγολίας.

Α) Σιντάρτα Γκαουτάμα : Ο Βούδας.
Ο Σιντάρτα Γκαουτάμα υπήρξε ο ιδρυτής του Βουδισμού.
Μετά από ένα στάδιο αναζητήσεων, στη διάρκεια μιας ολονύκτιας περισυλλογής κάτω από ένα δέντρο, είχε μια πνευματική εμπειρία που ο ίδιος θεώρησε ως φωτισμό. Έτσι έγινε Βούδας(=φωτισμένος).

Β) Χιναγυνα Βουδισμός

 š Τόπος: Σρι Λάνκα, Καμπότζη, Λάος, Ταϊλάνδη, τμήματα Μπαγκλαντές, Ινδίας, Βιετνάμ.
š Περίπου 100.000.000 πιστοί.
š Οι διδασκαλίες του περιέχονται στον Κανόνα Πάλι.

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

Διδασκαλίες παρόμοιες με του Ινδουισμού. ( Η ύπαρξη ταυτίζεται με τον πόνο και μέσω των μετενσαρκώσεων, αναπαράγεται συνεχώς).
 Ο κανόνας Πάλι περιέχει μια από τις αρχαιότερες συστηματοποιήσεις της διδασκαλίας του Βούδα. Το σχήμα των «τεσσάρων ευγενικών αληθειών»
1.   Η ύπαρξη είναι πόνος
2.   Αιτία του πόνου είναι η επιθυμία
3.   Η κατάπαυση του πόνου, που επιτυγχάνεται με το Νιρβάνα (= σβήσιμο)
4.   Το οκταπλό μονοπάτι που οδηγεί στην κατάπαυση του πόνου.

Β) ΤΟ ΙΔΑΝΙΚΟ ΤΟΥ ΧΙΝΑΓΥΑΝΑ

Το ιδανικό είναι να αποκτήσει ο άνθρωπος αντίληψη της αληθινής πραγματικότητας, ώστε τελικά να απελευθερωθεί από την εξ’ ορισμού οδυνηρή ύπαρξη.

Γ) ΜΑΧΑΓΥΑΝΑ ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ

Τόπος: Κίνα, Θιβέτ, Μογγολία, Ιαπωνία, Κορέα, Βιετνάμ.
Κυριότερα κείμενα: Ο κινέζικος και θιβετιανός Κανόνας.
Διαφοροποιήθηκε από τον Χιναγυάνα, αναπτύσσοντας ιδιαίτερες διδασκαλίες:


1.    Η αληθινή φύση της πραγματικότητας.
š Τα όντα είναι ‘κενά’ από το δικό τους εαυτό (Το καθετί  είναι ό,τι είναι μόνο σε αλληλεξάρτηση από τα άλλα όντα).
2.    Η κοσμολογία
š Βούδας: Υπερβατική πραγματικότητα, ένα απόλυτο, όμοιο με το ινδουιστικό Μπράχμαν. 

Μποντισάτβα: Το ιδανικό του Μαχαγυάνα

Το ιδανικό είναι να ακολουθήσει κάποιος το μονοπάτι που οδηγεί στο φωτισμό και τη συμπόνια προς όλα τα όντα.
Εκείνος που το κάνει αυτό ονομάζεται Μποντισάτβα             ( μπόντι = φωτισμός, σάτβα= ον σε πορεία προς το φωτισμό).
Ο πιο φημισμένος μποντισάτβα είναι ο Αμιντά.